Prodej nemovitosti je velmi důležitá a zodpovědná životní událost, která vyžaduje nejvyšší míru opatrnosti a pečlivosti. Klíčovou otázkou ovšem je, jak vybrat tu vhodnou realitní kancelář v Praze, a nejen v ní, pro prodej vaší nemovitost a na základě jakých faktorů byste se měli rozhodovat. V našem článku vám přineseme informace o tom, na co se zaměřit a jaké indicie vám naopak napoví, že tato realitní kancelář není pro prodej vaší nemovitosti vhodná.
Na jaké věci je dobré se při výběru realitní kanceláře zaměřit?
1. Historie a reference realitní kanceláře
2. Znalost lokálního trhu
3. Transparentnost a rozsah nabízených realitních služeb
4. Velkou nebo menší realitní kancelář?
5. Shrnutí
1. Historie a reference realitní kanceláře či makléře
Před prvotním kontaktem či setkáním je důležité si sednout k internetu, poptat se svých známých či obejít okolní realitní kanceláře a zaměřit se na historii realitní kanceláře či makléře. Jak dlouho se realitami realitka či makléř zabývá? Jaké jsou jejich reference? Jaké jsou jejich obchodní výsledky? To vše je jen příklad otázek, které je potřeba si položit a následně na ně najít odpověď.
Důležitým a často nejlepším ukazatelem kvality realitní kanceláře je její tradice - znamená to, že se realitní kancelář dokázala přizpůsobit trendům a je stále úspešná v tom, co dělá. Zkušenosti z prodeje, a to nejen z pohledu prodejních technik, ale i z pohledu množství praktických zkušeností jsou k nezaplacení. Prodej nemovitosti je totiž velmi komplexní záležitost a zkušený realitní makléř je již z povahy věci připraven na množství událostí, které mohou nastat a které samoprodejci z logiky věci neznají. A mohou na nich jednoduše pohořet.
Ústní a internetové reference
Poptejte se tedy svých přátel na praktické zkušenosti s prodejem jejich nemovitosti a nechte si doporučit ty, které se ukázaly být při prodeji partnerem, protože přeci není nad osobní zkušenost. Realitní kancelář má totiž především charakter partnera, který vás provede všemi nástrahami prodeje a dokáže vám zabezpečit úspěšný prodej.
Dalším důležitým ukazatelem je aktivita na sociálních sítích a jiných internetových službách. Každá realitní kancelář moderního střihu je totiž "online" - má svůj facebookový profil, je k nalezení na mapových podkladech jako je Google Maps. Prodej nemovitosti totiž již dávno není pouze o tom vyfotit a vystavit na prodej na například sreality.cz nebo do místního zpravodaje. Zde se taky dočtete o zkušenostech jiných zákazníků, kteří rovněž řešili například prodej svého bytu
2. Znalost lokálního trhu
Velmi důležitým, avšak často (chybně!) opomíjeným atributem je znalost lokálního trhu. Realitní kancelář, která sídlí poblíž místa prodeje a její činnost se na oblast zaměřuje, bude vždy lepším partnerem pro prodej, než makléř či realitní kancelář z jiného města či okresu. Například v Praze jsou desítky městských čtvrtí a každá má své specifikum, které je důležité podchytit při nastavení strategie prodeje. Věřte tomu, že realitní kancelář či makléř, který prodal desítky bytů či domů v místě vaší nemovitosti, bude mnohem lepší variantou než partner lokality neznalý.
Zaměřte se tedy na historii prodejů realitní kanceláře. Zjistěte si kolik nemovitostí a kde realitní makléř či kancelář zobchodoval a jaká je úspěšnost v konkrétní lokalitě.
3. Transparentnost a rozsah nabízených realitních služeb
Před navázáním spolupráce si zjistěte co nejvíce informací o průběhu a formě prodeje - především takové věci jako je forma spolupráce (jedná-li se o exkluzivní smlouvu či ne), délku smlouvy, stanovení výše provize a kdo ji případně hradí ( v naší realitní kanceláři hradí provizi kupující strana nad rámec kupní ceny - prodej s námi je tedy bez provize pro prodávajícího a službu jsou tak zcela zdarma ).
Mezi další položky, které nabízí každá solidní realitní kancelář patří:
- - Prodejní kampaň a prodejní marketing - každá nemovitost musí mít skvělou prodejní propagaci, která musí zaujmout. Slouží k tomu profesionální prodejní fotky či video. Kvalitní internetovou reklamu na facebooku a jiných sociálních sítích (dnes se prodává skutečně všude!)
- - Zajištění prohlídek a celková komunikace se zájemci - nemusíte se o nic starat , protože vše podstatné realitní kancelář zajistí a ozve se vám s konkrétní nabídkou konkrétního zájemce.
- - Právní služby - zajištění kompletního právního režimu od rezervačních smluv, advokátních úschov a kupních smluv, až po katastrální řízení a předání nemovitosti.
- - Pojištění - od roku 2020 platí nový realitní zákon, který stanovil povinnost realitního pojištění. Pokud tedy není realitní kancelář pojištěna, tak ruce pryč!
4. Velkou nebo menší realitní kancelář?
Vždy bude v neposlední řadě záležet na konkrétním realitním makléři, který se prodeje vaši nemovitosti ujme. U velkých realitních kanceláří kolikrát ani po první schůzce nevíte, kdo se bude prodeji vaší nemovitosti věnovat a to přeci nechcete? Navození důvěry a víry v úspěšný prodej je důležitým prvkem spolupráce. Při prodeji nemovitosti, například bytu v Praze, budete vždy jen "jedni z mnoha", kteří v současné chvíli prodávají nemovitost s danou realitní kanceláří.
Nebude tedy garance toho, že se vám dostane skutečně osobního přístupu. Navíc mnohdy budete platit více za značku než za skutečně kvalitní práci, kterou navíc často dostane nezkušený nováček. Ve velkých realitkách je totiž vysoká fluktuace makléřů a spousta tam nevydrží ani rok.
Naopak u menší realitní kanceláře se vám dostane skutečně osobního přístupu, kdy budete mít o celém prodeji ideální přehled a realitní makléř s vámi bude v denodenním kontaktu. Výběr je ale v konečném případě vždy na vás.
5. Shrnutí
Výběr realitní kanceláře pro prodej nemovitosti je, jak jsme již zmínili, velmi zodpovědným krokem, protože je spousta nástrah pro samoprodejce, které mohou nakonec zhatit prodej - například pro skrytou právní vadu či například pro nesprávně zvolenou prodejní strategii.
Není tedy radno podcenit celou přípravu výběru správné realitní kanceláře.
Řešíte-li například prodej nemovitosti na Praze 6 či 5, tak se neváhejte obrátit na nás. Za bezmála 23 let zkušeností jsme již prodali či pronajali stovky nemovitostí a například v pražských Řepích jsme naprostá jednička.